Vær nysgerrig. Gå på opdagelse. Få inspiration og gode idéer i blog sektionen.
Godt humør, overensstemmelse og lækker kaffe
Når vi ikke kender den egentlige baggrund for, hvorfor vi føler som gør, vil en hvilken som helst grund kunne ”forklare”, hvorfor vi ender med at købe det pågældende produkt.
3 grunde til at Porsche ikke bruger skildpadder i markedsføringen
Beværet ved at tænke over en bestemt beslutning kan påvirke, hvad du ender med at gøre.
En tur i din hjernes simulator
Du kan ofte komme langt med at gøre din kommunikation nem at forstå - let for andre mennesker at bearbejde. Men hvordan gør du noget let. Det har adfærdspsykologien heldigvis nogle gode bud på, hvordan du gør.
Dårligere alternativer giver ofte bedre kundeoplevelser
Nogle gange kommer vi som forbrugere til at betragte værdien af en vare som noget, der eksisterer helt objektivt. Men størrelser som pris, kvalitet og værdi er påvirkelige over for den kontekst de bliver bragt i.
Sushi i Californien
Ved du, hvordan du skal lancere et nyt produkt eller etablere af nye arbejdsrutiner? Hvis ikke, så læs med her.
Kiki og Bouba
Hvilken af de to figurer synes du ligner en Kiki og hvilken ligner en Bouba? Forbindelsen mellem lyde og former fortæller noget grundlæggende om, hvordan vores sanser påvirker vores opfattelse af et budskab og vores oplevelse.
Forbereder du dine løsninger?
Det gode ved at arbejde med adfærdspsykologi er, at vi har at gøre psykologiske faktorer, der er relativt stabile over tid. Den psykologiske hjerne er megatrenden over dem alle.
Sådan ser det ud, når din hjerne bliver distraheret
Inden du er blevet bevidst, og har nået at reflektere over en konkret oplevelse, har din hjernen allerede været i fuld gang.
Hvordan er du motiveret?
Indre motivation er en væsentlig faktor i de aktiviteter, som vi kaster os ud i. Men hvad er indre motivation egentlig?
Når ”mere” virker som mindre
Når vi træffer valg, skyder vi ofte genvej og baserer vores beslutning på tommelfingerregler. Den tilgang er særlig udbredt, når vi vurderer værdien af et produkt, som vi overvejer at købe.
Med hjernen på indkøb
Forbrugere ligner i en vis henseende erfarne bilister. Vi træffer også valg hurtigt, intuitivt og for det meste så automatisk, at vi dårligt lægger mærke til det.
Fælder du gerne vil undgå på Black Friday
Lader du dig også overtale af et godt tilbud på Black Friday? Få nogle råd til, hvordan du kan gennemskue, hvordan du bliver påvirket.
Absurd udvikling i supermarkedet: 'Der er noget, der er helt skævt'
Priserne på fødevarer i landets supermarkeder er de seneste måneder steget så meget, at der ikke er set magen i mange årtier. Alligevel er en skov af skilte, kampagner og slagord, der signalerer prisfald eller fordelagtige priser, dukket op alle vegne i selvsamme supermarkeder.
Hvordan gør du din målgruppe mere empatisk?
Hvis du har svært ved at leve dig ind i andre personers perspektiv – måske fordi de lever på en helt anden måde end dig – vil du også opføre dig mindre empatisk over for dem. Men hvordan skaber du empati hos din modtager?
Ville du spise Simba?
”Familiens kat blev dræbt af en bil uden for huset. Moren havde hørt, at kattekød smagte dejligt, og det var jo synd at smide kødet ud. Derfor tilberedte de katten og spiste den til aftensmad.”
I udgangspunktet er der jo ikke noget forkert i at spise katten, der er død under uheldige omstændigheder. Men vores værdier er mere end bare rationelle argumenter. De formes også af, hvilke følelser en given situation fremkalder i os.
8 grunde til at du hele tiden køber nyt – og aldrig får smidt det gamle ud
Har du ligesom mig svært ved at skille dig af med ting, du har købt for mange år siden i håbet om, at du nok skal komme til at bruge dem igen - "på et tidspunkt"?
Går du op i milepæle?
Hvorfor fejrer vi medlem nummer 1000 af en given sammenslutning, hvorimod nummer 2089 ikke skænkes den samme opmærksomhed? Den korte forklaring er milepæle. Vi afgrænser et interval fra et andet og tillægger overgangen en bestemt betydning.
Tager du også fejl?
Der findes en række fejlopfattelser, der knytter sig til vores forestilling om, hvorfor vi træffer uhensigtsmæssige valg.