NETTO

  • Problemet.

    Rygning er et problem for folkesundheden. På trods af mange indsatser er antallet af rygere forblevet konstant siden 2011.

    Netto vil gerne bidrage til at øge folkesundheden ved at få flere mennesker til at ryge mindre. Men hvilke incitamenter kan få færre unge mennesker til at købe cigaretter?

    Mennesker reagerer ikke altid hensigtsmæssigt og rationelt på information, der knytter sig til deres helbred. Selvom vi ofte ved bedre, ignorerer vi enten sundhedskampagner eller vælger at lade være med handle på råd og vejledning, som vi rationelt godt ved tjener vores langsigtede interesser.

  • Løsningen.

    Adfærdsforskningen viser, at information og indtryk der er fremhævet, får en mere fremtrædende rolle i beslutningsprocessen og dermed bliver opfattet som vigtigere end den del, der ikke er iøjnefaldende.

    Information, der er gjort fremtrædende, er mere tilgængelig for bevidstheden og dermed også det grundlag, som mennesker træffer bevidste beslutninger på baggrund af.

  • Resultatet.

    Ved at skærme cigaretterne bag sorte forhæng blev salget af cigaretter reduceret med næsten 40% i butikker nær uddannelsesinstitutioner.

    På landsplan så vi en nedgang i salget af cigaretter til unge på 25%.