Fælder du gerne vil undgå på Black Friday
Med Black Friday lige rundt om hjørnet - hos nogle er det allerede i gang med Black Week - er det på sin plads med nogle adfærdspsykologiske indsigter, der dykker ned i, hvordan forhandlere og vareleverandører vil påvirke kunderne til at købe.
Så her er chancen for dig som forbruger at se marketingsfolkene over skulderen og gennemskue, hvordan de gerne vil påvirke dig til at købe.
Den engelske rådgivningsenhed, Behavioural Insights Team, eller kort BIT, har ganske overskueligt samlet en række psykologiske markedsføringsgreb, hvormed vi som forbrugerne bliver påvirket til at bruge penge på produkter.
Hvis annoncen for computeren skulle have trukket på alle de adfærdspsykologiske veksler, burde visualiseringen af førpris og tilbudspris (deres råd 2) nok have været gennemført lidt anderledes. Mere konkret sagt, skulle tilbudsprisen skrives med en mindre skrift, for at hjælpe vores hjerne til at forstå, at den nuværende pris faktisk er mindre end førprisen.
Det, selvfølgelig, under den forudsætning at kunden i dette tilfælde primært er motiveret af pris og ikke andre features ved tilbuddet. Men er det ikke netop det vi er på Black Friday?