Det er ikke dit valg

Letizia Bordoni/Unsplash

Det er en illusion at tro, at vi helt selv bestemmer, hvad vi vælger. Vi ser nemlig ikke al information. Noget information tillægger vi større betydning end andet. 

Du har formentlig hørt om begrebet valgarkitekturOg du er helt sikkert stødt på det i situationer, hvor du skal vælge mellem forskellige alternativer. Det er nemlig den skjulte partner, når du foretager et valg.

Valgarkitektur er alt det, der påvirker os i den ene eller den anden retning, til at foretage valg overalt hvor vi er til stede. Alle de steder hvor du træffer et forbrugervalg, eller en beslutning der skal gavne din velfærd, vil der typisk være nogen, der har bestemt, hvordan informationen skal fremstå, så du opfatter den på en bestemt måde. 

Vi er valgarkitekter, når vi påvirker andres valg. Det kan være den måde, vi præsenterer vores kone for en ekstra (livsnødvendig) streamingtjeneste, hvis vi opgraderer vores mobilabonnent - og belejligt undlader at nævne visse detaljer. Guilty as charged.

Skal du have en burger, er der nogen, der har bestemt, hvordan de forskellige menuer bliver præsenteret. Leder du efter et par sko på nettet, er der nogen der har bestemt, hvordan skoene skal vises. Læser du et nyhedsbrev, hvor du kan få gode rabatter, er der nogen, der har formuleret de tilbud, du bliver tiltrukket af, eksempelvis ved at introducere de dyreste først. 

Nogle gange er der en bevidst hensigt med designet, der ønsker at påvirke dit valg i en bestemt retning. Det kan for eksempel være at få burgeren til at fremstå med færre kalorier, end den i virkeligheden er, ved at menuen indeholder en salat. Andre gange er præsentationen - hvem der end har bestemt den - mere tilfældig. Men begge steder vil præsentationen påvirke dit valg.

En præsentation kan være mere eller mindre heldig og få os til at træffe et godt valg. Vi fik, hvad vi ville. Vi fik købt den burger, de sko, den TV-pakke, den forsikring, den byggetilladelse, den sundhedsinformation, som vi ønskede. Eller som det jo også ofte er tilfældet, at det er i den virksomheds interesse, som ønsker, at vi skal træffe et bestemt valg - og købe det produkt, som de sælger.

Hvad vi nok ikke skænker en tanke er, at selve måden, som informationen bliver præsenteret på, har en afgørende indflydelse på, hvad vi vælger. Burgeren forekommer bare ikke lige så kaloriefattig, når der ikke er salat.

For eksempel er Det er heller ikke ligegyldigt, hvor mange valgmuligheder vi bliver præsenteret for. Eller rækkefølgen. Vi bearbejder nemlig ikke bare information neutralt. Ligegyldig om præsentationen er bevidst designet, eller der ikke nogen hensigt med at påvirke os, bliver vi påvirket af, om informationen er svær at forstå. Om et af alternativerne, og noget af informationen, ser mere indbydende ud end resten. Om vi først er opmærksomme på prisen eller lægger mærke til produktbeskrivelsen.

Ligesom vi ikke kan undgå at vælge mellem forskellige alternativer - eller afstå fra at vælge, som jo også har konsekvenser - så præsenterer vi også valgmuligheder for andre mennesker. Du kan styre folks valg ved for eksempel at regulere, hvad der er let og hvad der er vanskeligt for dem at bearbejde. Hvad der skal være top of mind, og afgøre hvad de skal lægge mærke til og tildele betydning.

Forrige
Forrige

Tager du også fejl?

Næste
Næste

Når besvær i virkeligheden er godt