Foto: Louis Hansel/Unsplash

Budskaber der er lette at bearbejde har en række indbyggede fordele.

Udover det oplagte, at budskabet er lettere at forstå, vil vi også overføre det behagelige ved oplevelsen, så vi synes, at budskabet er mere sandt. Men ikke nok med det, bliver vi lettere overtalt af nogle, som er lette at forstå – eller simpelthen fordi de forklarer noget, så det er let at forstå – fordi vi opfatter det som et bedre, et sandere forslag.

Genkendelighed har nogle af de samme stordriftsfordele.

Det, du kan genkende, udgør ikke en trussel på samme måde som det, du ikke umiddelbart kan genkende. Det udgør ikke en risiko. Du sænker skuldrene og slapper af.

Vi tillægger derfor fejlagtigt budskabet andre og bedre kvaliteter end det, som vi ikke kan genkende, fordi det leveres på en måde, som vi er vant til, og som vi er trygge ved. Både budskabets genkendelighed og nemme bearbejdning vil derfor gøre os lettere at påvirke. 

En simpel måde at øge genkendeligheden på, er ved simpel gentagelse. Ved blot at vise og gentage, det der er nyt, øger du genkendeligheden og familiariteten. Og dermed kan du påvirke vores modtagelse og vurdering.

En anden, og en smule mere besværlig tilgang, er at koble det nye budskab med noget der allerede er velkendt og afprøvet. Det kan fx være i forbindelse med lanceringen af et nyt produkt eller etableringen af nye arbejdsrutiner.

Velkommen til sushi i Californien.

Forrige
Forrige

Dårligere alternativer giver ofte bedre kundeoplevelser

Næste
Næste

Kiki og Bouba