Vækker det ikke følelser, sker der ikke en skid

Joshua Oluwagbemiga/Unsplash

Vores oplevelse af vores sindsstemninger og følelser er helt afgørende for, at vi kan træffe valg og handle. Emotionelle fornemmelser fortæller os nemlig, om noget er godt eller dårligt. Mange gange foregår det ubevidst, hurtigt og automatisk.

Uden disse sindsstemninger ville de informationer du modtager ikke have nogen mening for dig. Informationen ville ikke blive brugt, og du ville hverken fælde bestemte domme eller træffe beslutninger. 

Vækker det ikke følelser, sker der ikke en skid.

Sindsstemninger, og de følelser som de skaber, påvirker hvilke informationer vi lægger  vægt på. Derfor er det vigtigt at vide, hvad der påvirker vores følelser, og hvad der er knap så effektivt, hvis du vil påvirke folks valg og handlinger. 

Det er ofte det væsentligste, når politikere og interesseorganisationer vil have os til at interessere os for en bestemt problemstilling – men også som her inden for velgørenhed.

Hvordan kan det være, at vi meget hellere vil donere penge, når der bliver fortalt om en lille afrikansk pige kaldet Rokia end når historien kobles til millioner af nødlidende afrikanere? Og kan det virkelig være rigtigt, at det nærmest er lige så skidt at koble fortællingen om lille Rokia til en statistik om millioner af nødlidende afrikanere, som det ville være helt at udelade den lille sultne pige fra fortællingen?

En forklaring kan være, at den blotte tilstedeværelse af statistik fjerner vores opmærksomhed fra den lille pige og dermed reducerer vores følelsesmæssige tilknytning til et menneske, som vi kan se for os.

Relevansen af vores følelser kan du høre meget mere om i denne podcast med den altid fremragende Katy Milkman.

Forrige
Forrige

Hvordan bliver du overtalt af et brand?

Næste
Næste

Psykologien bag personalisering