Hvordan bliver du overtalt af et brand?

Foto af davisuko/Unsplash

Apple sælger en pudseklud, man kan tørre skærmen med på ens Macbook. Prisen er også meget Applesk. Folk køber alligevel det lille stykke stof. Formentlig endda med en vis glæde. 

Apple sælger nemlig ikke kun teknologiske løsninger. De er også i markedet for at sælge os bestemte ønskede associationer. I virkeligheden er det nok det marked, som de gør sig mest i.

De af os, der har dens slags tilbøjeligheder får gennem Apples produkter muligheden for at udleve bestemte mål. Og for at blive på den høje klinge. De gør os stand i til at realisere særligt tiltrækkende udgaver af os selv.

Hvordan kan det dog lade sig gøre? For at svare på det, skal man se på, hvad der påvirker og bestemmer vores beslutninger.

Hvad der bestemmer dine beslutninger?

Et brand som Apple aktiverer og farver vores forventninger. Det er forventninger, der er opbygget gennem de associationer, erfaringer og læringer, som vi har haft, når vi bruger - og bliver set bruge - Apples produkter.

Vores forventninger påvirker efterfølgende den oplevelse vi har - uden at vi nødvendigvis er klar over, at brandet har den effekt på os. At skabe den slags høje forventninger til vores oplevelse er ikke helt tosset fra en kommerciel vinkel.

Vi træffer nemlig konstant valg baseret på hurtige forudsigelser. Og de forudsigelser skaber forventninger til, hvad vi skal gøre eller lade være med.

Når jeg skal tage bradepanden ud af den varme ovn, vil jeg, uden at tænke meget over det, bruge et par grydelapper, hvis jeg vil undgå at brænde mig. Jeg har nemlig på baggrund af erfaring lært at have visse forventninger, når jeg håndterer varme ting i et køkken. 

Tilsvarende, hvis jeg sætter tænderne i den saftige "beyond meat"-burger, forventer jeg at få en god oplevelse. Igen er min forventning baseret på min erfaring og forudsigelse. Beklager hvis mit mad-eksempel giver dig de forkerte associationer, jeg er vegetar. Og altså på samme måde med vores forventninger til vores oplevelser med et bestemt brand som Apple.

Kan du få forbrugernes hjerner til at sige, "det vil jeg gerne have", vil den værdi de forventer af oplevelsen også højne. De vil opleve en større grad af belønning end når forventningen er mere 'mæh'. Og det er en væsentlig grund til, at de ikke blot køber, men køber til en højere pris. 

Dermed er de i færd med at købe en dyr klud til deres Mac

Forrige
Forrige

Facebook kan være bedre for din arbejdsomhed end du tror

Næste
Næste

Vækker det ikke følelser, sker der ikke en skid