Vær nysgerrig. Gå på opdagelse. Få inspiration og gode idéer i blog sektionen.

Sidste udkald for menneskeheden

Det kan godt være, at de apokalyptiske fortællinger om klimaforandringerne er sande. Men hvis man vil have forbrugere til at nedbringe CO2-udledningerne, er der noget der tyder på, at det ikke nytter særlig meget at spille på folks frygt. For skræmmekampagner har kun en begrænset effekt.

Læs mere
Konformitet, Motiveret tænkning, Polarisering Jakob Rachmanski Konformitet, Motiveret tænkning, Polarisering Jakob Rachmanski

Deadline Day og gruppetænkning

Blandt fodboldfans verden over er sidste dag i august imødeset med både frygt og forventning. Deadline Day, som dagen kaldes, er den sidste dag, hvor ens favoritklub kan købe og sælge spillere. Dagen igennem kan man følge med i rygter om til- og adgange af spillere og bekræftede handler. Fra et adfærdspsykologisk perspektiv er det særligt interessant at se, hvordan meningerne er delte.

Læs mere
Markedsanalyse, Fokusgrupper, Forbrugeradfærd Jakob Rachmanski Markedsanalyse, Fokusgrupper, Forbrugeradfærd Jakob Rachmanski

Forbrugere og marketingfolk vildleder hinanden – ved du hvordan?

Det er en kendt sag, at forbrugere nogle gange bliver lokket til at købe noget, som de efter nærmere eftertanke enten ikke får brug for eller ikke bliver glade for. Men forbrugerne kan heller ikke særligt pålideligt fortælle, hvad de vil gøre i fremtiden. Og det er ikke godt nyt for traditionelle markedsanalyser.

Læs mere
Bias, Støj Jakob Rachmanski Bias, Støj Jakob Rachmanski

Støjer dine beslutninger?

Vi træffer utallige valg hver dag uden at bruge særligt mange kræfter på gennemtænke dem. En uundgåelig konsekvens er, at vi ofte bruger ubevidste mentale genveje, som forenkler den måde vi foretager beslutninger og som sparer os for at tænke. Hvad vi som oftest er mindre klar over er, hvor meget den specifikke situation påvirker vores valg.

Læs mere