Blog

Kender du din målgruppes egentlige drivkraft?

Hvorfor kan mange mennesker godt lide søde sager og tjekke opdateringer på Facebook? Og hvorfor bryder vi os ikke om at have ondt i hovedet? Et centralt aspekt ved menneskers adfærdsmønstre er deres motiver for at handle eller fravælge visse handlinger. Vi er nemlig alle evolutionært disponerede for at nærme os noget, som vi oplever…

Læs mere

Og de levede rationelt til deres dages ende …

For nogle dage siden fik min søn et brev fra banken (han er 8 og har snavs på knæene) om ændringer, der ikke har praktisk betydning for hverken ham eller mig. Retfærdigvis var det stilet til hans forældre, som i økonomiske forhold ofte opfører sig som børn. Brevet fyldte tre sider og skrevet i et…

Læs mere

Hvordan præsenterer du bæredygtige og usunde valg?

Man har efterhånden vidst længe, at antallet af valgmuligheder, som vi har som forbrugere, kan påvirke vores trang til at købe. Den indsigt fik man i det såkaldte “Marmelade-forsøg”. Men mængden af alternativer kan også påvirke, hvad vi vælger at købe.  Hvis du ikke kender marmeladeforsøget, er her en ultrakort opsummering.  Vi kan godt lide…

Læs mere

Du kan ikke stole på forbrugerne

Hvis du kun stoler på fokusgrupper og feedback fra forbrugere, risikerer du at blive offer for det, man i adfærdspsykologi har identificeret som ”skellet mellem vores holdninger og vores handlinger”. Vi siger én ting og gør ofte noget ganske andet.  Tag derfor det, som forbrugerne siger til dig, med et gran salt. For folk ved ofte…

Læs mere

Fem grunde til at du er ligeglad med klimaforandringer

Mange organisationer har fået øjnene op for, at de skal gøre noget ansvarligt for klimaet – sammen med forbrugernes, med borgerne, med de ansatte. Og mange bureauer følger med for at hjælpe dem i bestræbelserne. Uheldigvis er vores psykologi en seriøs bremseklods for mange gode, men ofte i psykologisk henseende naive, initiativer. Hvis du er…

Læs mere

Kreditering: Evgeni Tcherkasski , Unsplash

Kan adfærdsindsigter hjælpe os med at undgå social kontakt?

Sundhedsmyndighederne vil gerne have os til at undgå tæt kontakt med andre mennesker. Målet er oplagt: Ved at undgå tæt social kontakt, er vi ikke mange, som smittes samtidig med coronavirus. Dermed undgår vi at overbelaste sygehusvæsenet.  Hvordan kan det være, at der stadig er nogle mennesker, som ikke efterlever de anbefalinger? Det er der…

Læs mere

Hvordan kan adfærdspsykologi få folk til at vaske hænder?

Med mindre du har levet under en sten de seneste måneder, har det næppe undgået din opmærksomhed, at Danmark (og resten af verden) er påvirket af konsekvenserne ved coronavirus.  Fra adfærdsperspektiv giver det mening at se på nogle af aspekterne ved coronavirus. For hvilke hygiejneforanstaltninger bør man tage som borger og medarbejder, så vi forsinker…

Læs mere